torsdag 16. juni 2011

På plass i Finland - Jukola coming up

Juni er en hektisk måned for MulitBøen. Dvs, jeg synes det har vært ganske hektisk siden starten av april nå, men i juni er nok programmet ennå hakket mer pakka. Nå er jeg nemlig på plass i Ravijoki helt sør i Finland. Det er ett veldig lite sted ca 15 km fra russergrensa, og her skal jeg være med på Jukolan Viesti i helgen.

Etter helgens pinseløp på Hamar rakk jeg såvidt hjemom og på jobb på mandag (selv om det var helligdag ja). Deretter var det bare å pakke baggen for en liten uke i "de-tusen-sjøers-land"! Sammen med Mats er jeg på jobb her borte, da Trimtex skal ha utsalg på Jukola, så nå er det oppbygging av butikken mm som må gjøres. Kom innom Suunistajan Kauppa du som kommer på Jukola så tar vi en prat :)

Uansett, til helga kommer det store høydepunktet for oss/meg. Hele 1500 lag er påmeldt til stafetten som KOK vant senest i 2009. 7 mann på hvert lag skal ta seg gjennom løypene som dekker ca 80 km totalt. Min etappe er "som vanlig" 1 etappen. Den er 11 km, så jeg skal gjøre unna min del av løypa. I år har jeg bevist såpass god form at jeg er funnet verdig en plass på 1.laget. Det var nok ingen lett jobb for UK å ta ut laget til denne stafetten heller, og skal jeg være helt ærlig så var jeg veldig sikker på at jeg IKKE kom til å få sjansen på 1.laget etter helgens granskingsløp, men jeg må bare se til å gjøre det samme som jeg har gjort på 10mila(nr 18 - 20 sek bak) og Jukola(nr 15 - 3,5 min bak) i fjor, samt 10mila(nr 7 - 15 sek bak) tidligere i år.

Etter meg løper Mats Dahlen, Isak Bergman, Jostein Andersen, Martin Hubmann, Baptiste Rollier og Daniel Hubmann. Morro å se at det er 3 Trimtex-ansatte som utgjør laget + 2 eks Trimtex-ansatte.. :)

KOK-stallen 2011 (Foto: Ivar H)
Fjorårets løp husker jeg fortsatt veldig veldig godt. Da løp jeg for KOK's 3 lag, og hadde startnummer 1534. Dvs det var en del folk jeg måtte passere om jeg skulle være med helt der fremme. Det gikk ihvertfall skikkelig bra, og foruten en 2,5 min bom ca 2 km før mål, så løp jeg veldig veldig bra. Terrenget i fjor var skitvanskelig, så det var mange lag som gikk på flere minutters bommer enn meg. I mål var jeg rundt 15 plass, og foran både 1 og 2 laget. Det var stor stas, og 3 laget endte tilslutt opp rundt 80 plass. Det var skikkelig bra!

Godt fornøyd etter 1 etappen i fjor (Foto: Silje)
Terrenget her hvor vi er nå er ganske typisk finsk (etter hva jeg har fått med meg). Ganske lettløpt, med lite undervegetasjon, og en del myrområder. Terrenget ser ut som det er delt opp en del av jorder og veier/store stier så det skal være mulig å kunne gjøre ett godt løp selv med min teknikk.. Når det gjelder taktikk så handler det mest om å unngå de store tabbene og å gjennomføre så langt det lar seg gjøre uten tekniske feil. Å ligge med i rett gaffling/gruppe, samt å være offensiv, men ikke for aggresiv. Har klart det før, så dette passer meg bra!

Kommer tilbake med linker til live-oppdateringer osv, når disse er klare. For det er selvfølgelig mulig å følge hele stafetten live. Enten med online-passeringspunkter, eller ved live tv-stream. Startskuddet går kl 22.45 finsk tid, dvs 21.45 norsk tid. Keep you updated :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar