mandag 2. mai 2011

Veldig godt fornøyd med 10mila..

Jupp, da var 10mila over for i år.. En skikkelig god helg, med godt vær, gode løpsforhold og ikke minst ett godt løp fra min side. Er veldig godt fornøyd med å kunne levere varene når presset blir som størst. Det føltes litt som å stå opp fra de døde (ikke det at jeg vet hvordan det føles men..), etter at jeg ikke fikk plass på 1.laget opprinnelig!

Som sagt så skrev jeg på bloggen på onsdag at jeg skulle løpe for KOK2, og det var også planen. Jeg klarte ikke å ta en "direkte" plass på laget i år. Var utrolig skuffet og uenig i det, men var også ett stort styrketegn for KOK's førstelag. Siden jeg ble  reserve kunne jeg dog ikke kaste meg på første og beste flybilett til Ibiza, og godt var det. Var veldig fristende i noen minutter..

Noen dager før 10mila (men etter at jeg skrev forrige innlegg) fikk jeg nemlig den triste beskjeden om at Daniel dessverre måtte kaste inn håndklet i år. En achillesoperasjon i fjor høst har ikke gått så bra som han har håpet, og med store smerter de siste ukene var det ingen annen utvei enn å hvile foten. Det betydde at vi måtte sette ut den beste og sette inn den dårligste. Hvordan skulle det gå.. Nervene var dog fortsatt under kontroll:)

Starten har akkurat gått - bare 12 km nattorientering før vi sees igjen..
For min del så betydde det store endringer. Ikke fysisk, for den jobben var det ikke så mye tid å gjøre noe med. Men psykisk så er det nok viktig å være i rett balanse. Jeg fikk noen veldig gode økter i naboterrengene, både på natt og på dag i dagene før. Det gir en veldig god følelse å mestre terrenget og ikke ha noen store usikkerhetsmomenter før en såpass stor og viktig stafett. Veldig viktig for min o-tekniske selvtilit.

Natt til lørdag sov jeg med andre ord veldig godt. Ofte har jeg vært veldig spent i nettene før 10mila, men i år har jeg følt meg mer komfortabel. Bo på hytte med de to lagkameratene som skal løpe etappene etterpå (Jostein og Isak), var også veldig bra. Var en kjapp tur innom damestafetten for å heie litt og se på hvordan ting foregikk på samlingsplass.. Så var det bare å lade opp med en god bok og senga i timene før avreise.

Kom på samlingsplass halvannen time før start og ble sittende litt halvslapp og søvnig i teltet før jeg kom meg ut for å varme opp. De faste rutinene ble viktig, og musikkvalget med White Lies på øret denne gangen var nok ganske perfekt. Musikken passer bare så utrolig bra for å komme i stemning til å løpe, helst veldig fort..

På vei  til startstrek får jeg siste ord fra coach Pascal og legger det på minnet: "This is perfect for you".. Det var bare å kjøre på! Laaaangt strekk til 1.post og jeg velger rundt på sti. Ligger stort sett som nr 2 hele veien rundt og føler meg veldig lett og sprek. Inn i posten går det også bra, og jeg tar posten blant de aller første. Er nr 2 gjennom det sperra området til 2.post - god start, perfect for me :)

Gjør en liten bom på 2.post da jeg ikke ser posten bak en busk og må tilbake. Blir ikke veldig stressa for ser ingen lys foran ved neste passering/snitsling. Løper inn i det vansklige området midtveis i løypa sammen med en større klynge og kommer til en annen gaffling hvor flere stempler. Har 110% kontroll på hvor jeg er og skjærer over kollen til min post sammen med ett fåtall andre. Føler jeg ligger veldig fint i gruppa hele veien. Er stadig litt forandring i hvem som ligger først med kommando, men jeg er sjelden lenger bak enn nr 7-8. Gjør en liten sleiv inn i 9 posten hvor det deler seg litt, og må løpe på litt for å komme helt opp igjen. Det går veldig lett.

Ser Kalevan Rastis Kiril Nikolov ganske mye, og ser også Torben Wendler for Raumar og Emil Lauri for Lidingø. Gode løpere som jeg utnytter så mye jeg klarer.

Med ca 3 km igjen til mål skal vi løpe igjennom ett nytt sperra området og gutta i front setter opp tempo noen hakk. Slangen med løpere bak sprekker opp og jeg må avansere noen plasser. Ser 6 lys foran meg når vi kommer inn i skogen igjen og vet at dette SKAL gå bra. 6 poster gjennstår før jeg har levert varene på min etappe - ikke bli sløv nå - this is perfect for you!

Godt fornøyd etter målgang ja:)
Neste post er selvfølgelig gafla og vi er kun 2 stk som skal ha min gaffel. Prøver å løpe videre og er aktiv med kompasset. Akkurat som planen har vært. Finner min gaffling først og løper videre mot neste. Over jordet på slutten ser jeg på ny 6 lys foran og vet at det er teten. Løper som en gal, og får akkurat øye på lysene dems på nest siste post. Stormer bort til posten, sjekker koden og spurter videre.. Til mål føles det som jeg kun løper på en rus. Adrenalin som suser gjennom kroppen fordi man vet at det er ett godt løp, og at man er med der man skal. This was pefect for me..

Herlig følelse å komme til mål og veksle ut Jostein i teten.

Resten av stafetten følger jeg med på spent fra sidelinjen. Gutta på natta gjør en fantastisk jobb, og selv om vi faller av litt etterhvert så gjør vi en god stafett. Nivået er imponerende høyt foran oss.. Tangerer min personlige bestenotering med 7 plass totalt. Vi er drøye 15 min bak vinnerne fra Kalevan Rasti, og det er drøye 10 min opp til pallen. Neste år skal jeg være enda bedre forberedt, og kanskje kan jeg få mitt deja vu da.. Var nærme i år, men neste år skal det bli andre boller :)

10mila 2011 - Kristiansand OK - nr 7
Øverst f.v: Vegard (6), Andreas (7), Mats (8), Martin (9), Baptiste (10).
Nederst f.v: Unge Bøen (1), Isak B (3), Jostein (2), Audun (5) og Rasmus (4).
Resultater
10mila
Fedrelandsvennen

3 kommentarer:

  1. takk for en fin opplevelse i skogen og at du nevner meg i bloggen, var godt å se deg i god slag og jeg brukte deg nok like mye som du brukte meg ;)

    SvarSlett
  2. Gratulere med veldig bra løp.

    SvarSlett
  3. Hehe.. Jo Torben, men du var en av de jeg så mest i tillegg til Kiril, så var godt fornøyd at dere var i nærheten:) Takk takk Damien - har du lagt opp helt? Så deg ikke på laget til Kongsberg en gang?!?!

    SvarSlett