søndag 12. juni 2011

Pinseløpene på Hedmarken: Ikke helt i modus

Lørdagens mellomdistanse på Løten bød på en tung, men morsom mellomdistanseløype. Mye retningsforandringer, åpen hedmarksskog, og små fordypninger og høydepartier. Cluet var kompass..

Lørdagens mellomdistanse med mine veivalg og bommer..
Åpnet med å gjøre ett dårlig valg til 1.post. Det så jeg dog ikke før jeg kikket mer på kartet og løypa lørdag kveld, og godt var det. Hadde jeg forstått hvor dårlig det veivalget var så hadde det nok stressa meg en god del mer enn ønsket. Resten av den første loopen gikk meget bra, og jeg gjør flere bestestrekk. Følte også at flyten var god, selv om jeg følte jeg kunne pushe ytterligere på farta.

På langstrekket løper jeg veldig bra helt til hogstfeltet før jeg skal sette ned farta og løpe inn i det mer diffuse grønne området. Sklir også helt ut på kursen, men sjekker ikke kompasset, og tar meg plutselig igjen når jeg står og ser rett ut i elva. Klarer ikke å ta posten direkte etterpå det heller, og det var litt ekstra sløvt. Taper 2,5 min på denne feilen, og bare det koster meg 15 plasser totalt.

Til 10 post ser jeg Leiv Terje Arnevik foran og er sikker på at han løper feil ut av posten. Jeg glemmer på nytt kompasset og styrer mot den høyden jeg skal opp på. Men, godt oppe på høyden ser jeg at jeg ikke skulle oppe på høyden, men nedi gropa. Katastrofe, og nye minutter løper avgårde.

Kortstrekket til 13 post er det bare å glemme fortest mulig.. Klarte ikke unngå å løpe bort til skrenten selv om jeg viste jeg ikke skulle dit.. Er det mulig..

Resten av løypa går ganske bra, og jeg klatrer litt igjen på listene. Dessverre er jeg allerede såpass langt nede på listene at det ikke blir noen stor dag med en 25 plass og 7 plass av KOK-gutta. Helgens pinseløp er nemlig granskingsløp til Jukola, og de som presterer godt her er ett steg nærmere laget.

Strekktider H21E1

I dag var det klart for langdistanse i samme type område som dagen før. 13,1 km skulle vi ut på, og jeg vet at jeg måtte kjempe alt jeg kunne. Hver eneste meter..

Langdistansen blir en kamp mot sleivene for min del. Starten er ok, men jeg føler hele tiden at jeg ikke klarer å "dunke" postene. Må stoppe opp og løpe litt frem og tilbake i ringen før jeg finner den. Slik går det ganske lenge. Løper godt på det første langstrekket, men taper ett minutt på skeiv kurs på det andre. Rett før det tredje langstrekket legger jeg på nytt ett minutt. Står inne i ringen, men tror jeg er på venstre side for posten og løper til høyre. I realiteten så skulle jeg gjort motsatt. Midtveis går det enda ett minutt da jeg ikke helt får tak i noen grønne områder som posten ligger i nærheten av. Klønete og dumt, men her gjelder det å skjerpe seg.

Taper 2 x 1 min i løypas siste del også, og er egentlig ganske skuffa på egne vegne når jeg løper i mål. Ender på 16 plass i dag, og det er absolutt ikke tilfredsstillende.

Strekktider H21E1

Sett i etterkant er det mye positivt å ta med seg, men enda flere ting som skal rettes på. Dette var tross alt min første langdistanse siden 2005, så her må vi øve litt mer.. Formen er ganske bra enda, selv om jeg merker at den var enda bedre for en måneds tid siden da jeg løp halvmaraton. På slutten får jeg nok igjen for god grunnform, da jeg faktisk følte meg ganske pigg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar