mandag 20. juni 2011

Jukola - Få ut fingern

Ja da var årets andre store store stafett over. Nok ett år med Kalevan Rasti og Halden dominans, uten at vi er med å utfordre. Det er selvsagt skuffende, for vi har selvsagt ambisjoner om å være med litt høyere enn de to 7.plassene vi har klart på 10mila og Jukola.

Som på 10mila fikk jeg sjansen til å løpe 1.etappe for førstelaget vårt. Og med det ansvaret følger det også masse press. Press som man prøver å skyve lengst mulig unna.

Følte i dagene som var før årets Jukola at jeg klarte å fokusere og gjøre det jeg skulle. Merket allikevel ett lite nervøst lag med sommerfugler som kom i dagene før. Har ikke vært helt superhappy med formen de siste 2 ukene, så var veldig spent på hvordan dette skulle funke. Følte dog jeg klarte å konse nok på oppgaven.

Ut fra start gikk det veldig fort og jeg gjorde mitt veivalg ganske kjapt. Tok posten bra, men ser at det er flere lag foran. Stresser litt ut av posten og gjør dermed en minuttsbom og vet jeg havner litt bakpå - desverre! Stresser etter køen, og avanserer plasser hele veien til 3, 4 og 5 post. Gjør nye 30 sek bom på 6 post, men får ett innfall av at ting går bra. Ligger nå med løpere som jeg kjenner og føler meg "trygg" med.

På 8.post er det TV og jeg skjønner at jeg er litt bak når jeg ser køen med lys foran. Går på en ny 45 sek bom da jeg sløvt blir med på feil gafling på neste post. Og taper ytterligere 1,5 min på neste post som jeg rett og slett løper forbi. Skjønner ikke noe før jeg står på væskeposten og må snu - nei og nei.. Tunge tanker farer nå igjennom hodet.

11, 12, 13 og 14 post går så bra igjen. Ligger ved dette tidspunktet 4 min bak teten, og vet at jeg ikke har løpt bra. Nå gjelder det bare å begrense tapet.

Det holder i 100 meter før jeg på ny blir med i feil gafling. Nye 45 sekunder tapes, og jeg blir ennå mer stressa. Nå begynner jeg også å bli for sliten til å orke å løpe utennom køen. Tar meg derfor litt bedre tid til å lese kartet og unngår bommer derfra og hjem. Løper opp masse plasser og holder avstanden jeg var bak på 14.posten.

Er allikevel ca nr 60 ved veksling, over 4 min bak Vegard Brun Saga/Gøteborg Majorna som leder etter etappen. Det er definitivt ikke godt nok og jeg er ganske skuffet etter løpet. Om jeg får en ny sjanse må jeg skjerpe meg og levere bedre..

GPS-tracking av min etappe

Utover stafetten går det ikke så veldig mye bedre og vi taper jevnt litt for mye. På slutten løper Baptiste en strålende nest siste etappe så vi havner på 7.plass til slutt. Akkurat samme plasseringen som på 10mila. Men la det være sagt - vi har IKKE lagt beslag på den etappen for godt. Nå får vi bare brette opp armene og trene hardere, og det gjelder ihvertfall for meg!

Resultater
Kristiansand OK

1 kommentar:

  1. Du får garantert den sjansen igjen. Du kan ikke være den eneste som prestere 100% hver gang. Dere er jo et lag!

    Lykke til videre Christian. Du kommer garantert sterkere tilbake.

    Tipper det skal bli digg med ferie nå :)

    Jahn Espen

    SvarSlett