søndag 16. januar 2011

Hvordan bli en bedre svømmer?

Jo, da går man på Swimcamp i regi av de som kan det:)

Har vært med på en håndfull triathlonkonkurranser siden 2005, og hver gang så har jeg vært på etterkjelken allerede fra start i og med at svømminga mi har vært som den har vært (ikke ræva, men ikke god nok i forhold til syklinga og løpinga mi). Jeg fikk meg også en realitycheck i Abu Dhabi i desember når vi hadde en 700 meter lang svømmeetappe og jeg virkelig sleit med å komme meg over..

Tom følger med på teknikken til Fred Artur (bilde lånt fra 3atlet.no)
I oktober ble det lagt ut påmelding til noe jeg ikke kunne unngå å melde meg på. Normalt pleier jeg å være ganske impulsiv, og det tok meg ikke mange sekundene å planlegge dette heller. Swimcamp med Tom Remman ++ så jeg på som ett spark i baken for å komme igang med å bli litt bedre på svømming.

Med 1 seier og 4 2-plasser i Norseman Xtreme Triathlon pleier Tom å være med å dominere svømmedelen. Jeg har som regel kommet opp av vannet 20-22 minutter etter.

På fredag var det oppstart på svømmekurset. Alt ble holdt i Høyanghallen i Holmestrand, så det ble en langweekend borte fra Kristiansand. Sammen med Jon, Erlend og Jan Sigurd fra Skagerrak Sportsklubb, samt cikra 20 andre ivrige triathleter var jeg klar for å bli bedre. Ikke minst ønsket jeg å kunne svømme mer teknisk og spare mer krefter pr meter. Samt at det å få ett treningsskjema/treningsplan for svømmetrening ville hjulpet meg masse i bare å komme meg i svømmehallen. Har nemlig ikke vært i bassenget mer enn 2 ganger siden august i fjor, og den frekvensen kan IKKE holdes om det skal bli bedre tid på årets Norseman.

Fredagen gikk med til mye tekniske øvelser, samt en 100m test som jeg svømte på 1.20 min. Det er en tid som er cirka dobbelt så lang som verdens beste svømmere gjør på samme distanse:) Etterpå fortalte Tom om mange egenerfaringer fra triathlonkonkurranser, noe som jeg synes var verdifullt å få høre om. Selv om man føler man vet om det meste, så er det alltid nye ting å ta til seg og å prøve ut.
Kort pause mellom seriene. Unge Bøen nærmest i hvit lue. (bilde er lånt av 3atlet.no)
På lørdag morgen (var i bassenget kl 08.00), var det igjen mer drills som stod på programmet. Utrolig mange øvelser som jeg ALDRI har vært borti, og som jeg håper skal gi meg gode resultater fremover:) En lunsj med gjennomgang av svømmeteknikken vår på video, før vi gikk i bassenget igjen for dagens andre økt. Enda mer dills, samt noen litt lenger serier for å få litt mer stayerevne på teknikken også.

Søndag var det heldigvis start litt senere og det var godt i og med at man begynte å bli litt segen. Begynte med noen drills før vi skulle gjøre en re-test på 100m. Svømte i dag på 1.15 min, og forbedret meg med 5 sekunder - ikke galt asså! Det vil fort si 5 minutter på 1 time svømming - bare på 2 dagers teknikktrening.. Wooohoo:)

Etterpå fikk vi kjørt oss tom for det vi eventuelt hadde igjen av krefter, med rein spesifikk triathlontrening bestående av tette oppgjør med slag og spark i vannet.

Konklusjonen på hvordan bli en bedre svømmer er nok ikke lenger å bare kjøre "garbage yards", men faktisk å øve på flyteteknikk og fremdrift.. Ihvertfall det jeg kommer til å trene på fremover. Så får vi bare se hvor mange ganger det blir i uka, eller måneden:)

Kunne reise hjem igjen etter en vannvittig bra svømmehelg hvor jeg føler jeg har fått masse masse gode innspill og tilbakemeldinger. Tusen takk til Tom, Bjørn og Ronny for masse god hjelp og råd. Kan trygt anbefalle denne campen til andre også.

Norsk triathlon @ 3atlet.no


Her er en video fra samme samling i desember fra 3atlet.no on Vimeo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar