torsdag 19. mai 2011

1.15 på halvmaraton

Tja, ikke altfor imponerende sier du da, men la meg legge til at dette er en terrenghalvmaraton så er jeg veldig veldig godt fornøyd..

Sommerskogløpet ble arrangert i dag her i Kristiansand. Løypa går i hovedturløypa fra Stemmen til Kjerrane, en distanse på ganske nøyaktig 20 km. Derfor er det lagt inn en liten avslutningsrunde som gjør løypa blir litt over 21 km totalt. Løypa går for det meste på traktorstier og mindre stier, men også noen kortere områder med både grusvei og asfalt. Var aldri noe problem eller hindringer i løypa sånn sett, annet enn at det var full guffe som gjaldt.

Startfeltet var veldig sterkt i dag vil jeg si. Med både skiløpere, o-løpere og friidrettsløpere skulle det garantert bli en hard kamp om seieren. Været var helt perfekt for løping, så da var det bare å få på Slevik-singletten og stille seg på startstrek.

Synes det gikk fort nok i starten og allerede på den første kilometeren strakk KIF'ern Ole Kristian Heggheim feltet i flere deler. Jeg valgte å være med på åpningstempo i motsetning til alle de andre. Så at Eirik Svensen og Finn Kollstad utgjorde de nærmest jagende.. Gøy å se at Svensen er skikkelig på hugget igjen etter armbruddet..

Ved første drikkestasjon etter ca 4 km var jeg for første gang i teten. Hadde ligget pent og pyntelig bak og latt OK gjøre mesteparten av jobben, men hver gang det var litt nedover utnyttet jeg muligheten til å vise frem nesa litt.. Rundt 5-6 km var det en litt lenger rufsete utforbakke som jeg "gutsa" litt på, og fikk en liten luke.

Den luka bestemte jeg meg for å løpe på. Viste det var langt til mål, men man klarer det ikke om man ikke prøver..:) Følte jeg hadde god flyt hele veien. Holdt veldig igjen i hver motbakke og merket at de bak tok litt innpå da, men jeg holdt litt høyere tempo bortover. Passerte 10 km på pene 36 min, noe som må sies å være ganske bra i terrenget.

Så meg veldig sjelden bakover derfra og hjem, men løp som om de andre skulle være rett bak. Ville sette en god tid, også viste jeg at jeg hadde dårlig tid om jeg skulle rekke fotballkampen mellom Start og Rosenborg som begynte 2 timer etter startskuddet på Sommerskogløpet..

Kom i mål til masse jubel og applaus på tiden 1.15.28. Var 19 sekunder bak løyperekorden(som jeg ikke viste fra før), og var superhappy.. På siste halvdelen må jeg ha økt avstanden ganske mye for i mål var avstanden hele 2 minutter til OK og Finn.. Tusen takk til alle som heia underveis eller mot slutten - setter pris på det:)

Resultater

Med den formen jeg har nå så ser jeg virkelig frem til neste ukes 4-dagers multisport i Sveits..

3 kommentarer:

  1. Veldig bra Christian, stolt over å være onkelen din. :-)

    Terje

    SvarSlett
  2. Gøy å se at du er i så fantastisk bra form for tiden Christian. Det lukter ny løyperekord på Svalandsgubben i år!!

    SvarSlett
  3. Veldig imponerande tid Christian!! Det blir spennande å følge deg i starten av august ser eg. :)

    SvarSlett