onsdag 27. april 2011

Til 10mila som en tiger..

Nå er det bare noen minutter før vi på ny setter kursen mott Flottsbro Camping igjen. Store deler av påsken ble benyttet her som nevnt på blogginnlegget fra 10milasamlingen. Nå er det tilbake for å være med på selve moroa.

Jeg var med på 10mila for første gang som 12-åring. Det begynner å bli noen år siden for å si det sånn:) Husker ennå godt hvordan det var. Samlingsplassen var stor, mye folk, en natt som var lang og mørk, og skikkelig spennende helt til man sovnet langs oppløpet på en oppblåsbar madrass, og fant igjen mamma på morran dagen etterpå..

Hvis jeg ikke husker helt feil var det også her jeg fikk mitt første store forbilde innefor sport. Janne Salmi løp for vinnerlaget Turun Suunistajat, og jeg var hekta. Jeg løp ikke selv det første året, men hadde fått lov til å være med som ung og lovende av mamma og pappa. Årene videre ble selvfølgelig løpt i ungdomsklassen med lag fra Telemark og Porsgrunn. Tror ikke resultatene disse årene er noe å skryte av, men husker så inderlig godt hvor morro det var gjennom hele vinteren og våren. Treninga ble mer og mer intensiv jo nærmere man nærmet seg.

Som siste års ungdomsløper fikk jeg også løpe i herrestafetten også. Løp selvfølgelig en kort "pojksträcka" men hadde jo fått min store ilddåp. Som junior i POL løp jeg flere 1.etp og jeg løp långa natten. Det var på mange måte flere ilddåper som ble gjennomført, selvfølgelig med varierende hell.

1 mann i mål etter 4 etapper 2003
Nå man ble mer seriøs som eldre junior så ble 10mila noe helt spesielt. Og jeg bestemte meg som ung junior at 10mila, det ville jeg også gjøre bra en dag. Atmosfæren og statusen til stafetten slår Jukola en lang gang spør du meg, og jeg ser på 10mila som mer prestisjefylt. Selv om deltagerantallet og størrelsen generelt på Jukola er mye mye større. Så da jeg som første års senior (2003) flyttet til Oslo og Bækkelaget, fikk jeg endelig sjansen. Med en avslutning bestående av Hans Olof Amblie, Thormod Berg, Bernt Bjønsgård, Holger Hott og Bjørnar Valstad var vi en av de klare favorittene.

Jeg hukser jeg fikk beskjed helgen før at jeg skulle løpe 4 etp. Etappen før Långa natten, en etappe som er veldig veldig viktig med tanke på å være med "toget". De 3 første løperne på laget den gangen var tradisjonelle "vannbærere" som alle var rutinerte og trente på oppgaven. Gutta leverte også veldig bra. Jeg husker jeg var som i transe når de første lagene kom inn til veklsing etter 3 etapper. Ett klapp fra lagleder fikk meg klar. Jeg løp ut på ca 40 plass, nesten 4 min bak teten. Bare ett lite min bak hovedkonkurrenten Halden SK som hadde verdensmesteren Petter Thoresen på min etappe.

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har løpt så bra på 10mila siden, men akkurat denne dagen var det sykt gøy å løpe. Hadde masse krefter og postene var akkurat der jeg løp. Plukket lag på lag og klynge på klynge. Inn mot passering etter ca 75% av etappen fikk jeg kontakt med Halden og vet at det kan bli bra. Mot nest siste post hører vi speakeren si at de første lagene nærmer seg. Idet vi stempler på nest siste forstår jeg at det er oss han mener. Vi er 4 lag som har fått noen meter til de andre. Det blir enten Halden, Hällen, Lidingø eller oss.

Spurtet som aldri før og får noen meter. Det holder i massevis, jeg fløt godt på en rus det året.. Jeg klarte det store målet jeg hadde satt meg. Å en gang veklse først på 10mila..

Stillingen etter 4.etp 2003
På lørdag/søndag får jeg en ny sjanse til deja vu. Jeg føler meg i veldig god form, og håper at nattformen er fintuna. Mange år siden jeg var i såpass god form (om jeg noen gang har det). Løper 1 etappe for andrelaget til KOK Tigers, og skal gjøre alt jeg kan for å sende Rune Strandberg i tet på 2.etappe. Det tror jeg er noe han også ville satt pris på.. Vi får se, jeg krysser fingrene, fint om du og gjør det..:)

10mila på nett
Resultatservice 10mila 2003

PS! Det går ann å følge med live på min etappe mens jeg løper. Bare klikk inn på 10mila sine nettsider!

2 kommentarer:

  1. Steike kult, vis alle at du skulle vært på 1.laget! Vi følger med å heier på deg.

    SvarSlett