onsdag 2. mars 2011

Oppsummerer februar

Vips så var februar også ved veis ende, og 10mila er nå snaut 2 måneder unna. Det er også drøye 5 måneder til Norseman, snaue 7 måneder til Ironman Barcelona og litt over 8 måneder til New York Marathon. Jeg gleder meg veldig til alle sesongens store målsettinger, og føler jeg har gjort en bedre treningsjobb så langt i vinter enn tidligere her nede på sørlandet. Må nok tilbake til de beste periodene som o-løper i begynnelsen av 2000-tallet for å finne samme driv i treningen. Det er rart med den der motivasjonen altså, men nå tror jeg at jeg har hatt den uavbrutt i snart 4 måneder - det er gull verdt. Det viktigste for meg er jo nettopp å ha kontuinitet. Og spesielt kontuinitet i treningen. Da er det lettere å kunne finne formtoppen når man planlegger den.

For å oppsummere litt i tall og statistikk så kan vi oppsummere på følgende måte:
FEBRUAR 2011
Total treningstid: 54.00 t
Antall økter: 41 stk
Hviledager: 4 stk

Løp: ca 15 t
Ski: ca 13 t
Sykkel: ca 10 t
Orientering: ca 8 t
Svømming: ca 6 t (ca 14250 m)
+ noe styrke og ballspill.

Konkurranser: 2 stk - Helterennet og Vardeløpet (begge skirenn)

Fokuset i februar har vært på mengde, og å fortsette det gode arbeidet man har startet høsten 2010. Det føler jeg at jeg har lykkes greit med. Jeg tror jeg har mer å gå på, men ligger foreløpig på en fin balansegang mellom trening og jobb vs søvn og restitusjon. Sånn belastningsmessig så ligger det ganske likt som i januar-oppsummeringen, med rundt 80% av treningen i lav intensitet, og resten fordelt i sonene rundt terskel - men både over og under. Som tidligere nevnt er jeg glad i å løpe på litt når jeg løper gode intervaller.

Var å testet laktat og VO2-max også i begynnelsen av februar. Det var en god indikasjon på at jeg er på rett vei, samtidig som det nok er mer å gå på. Testen er jo gjennomført "off-season" for meg, så jeg håper å kunne strekke meg nærmere 80 når vi når april/mai og sola varmer godt ute. Den testen jeg tok kan du lese mer om her.

Har fått noen o-tekniske økter i februar som skal gjøre meg forberedt til o-delen av sesongen min,  og jeg har faktisk også fått inn en del sykkeløkter som jeg håper kan være med og bygge grunnlaget for triathlonopplegget. Svømminga har det blitt mindre av i februar enn i januar, men jeg holder trøkket oppe helt ok. Lurer meg selv til å si at på Norseman er svømminga snaue 10%, så da er det bra om ikke svømmetreninga overgår 10% av treninga..:)
Håper å bytte ut de mørke treningene nå fremover med mer dagslys:)
Sett i forhold til 2010 så er jeg også ett godt stykke foran. I fjor logget jeg 46 timer trening, og da husker jeg at jeg var veldig fornøyd. Men da la jeg også ned betydelige timer med trening på sykkelen på samling i Toscana.

I mars blir nok fokuset mye det samme som januar og februar. Vil ikke slippe opp enda, da det er lenge igjen til sesongen og forholdene innbyr ikke akkurat til noe råkjør på o-tekniske treninger. Hadde planlagt både sykkelsamling på Mallorca og o-samling i Frankrike i mars, men nå går begge to i dass ettersom jeg har kjøpt leilighet som må finpusses istede. Håper allikevel å få inn noen gode samlinger, og samtidig holde trykket oppe på å trene på svakhetene mine - dvs mer svømmetrening:)

Hva tror du? Ser det dårlig ut, eller bra ut, eller er det bare helt på det jevne? Taim vill sjov! :)

PS! Må få ønske klubbkompis Svensen god bedring etter armbruddet på samling i helga. We need you back mister:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar