mandag 14. mars 2011

Sesongåpning i Danmark

På fredag satt jeg kursen mot Danmark igjen. Var å "løp" Spring Cup i fjor, men det er helt sikkert snart 10 år siden sist jeg var å løp sesongåpningen Nord Jysk 2-dagers. I fjor var det ca 30 cm snø i terrenget, men i år var forholdene veldig bra heldigvis. Snøen har forduftet litt etter litt, og det var vel minimalt med snø vi så i det hele tatt i pannekakelandet.

Når underlaget i tillegg er mykt og godt, og kartene og løypene er tilrettelagt da blir det jaggu meg bra asså..:) Vi fikk med oss en trening i Blokhus på vei nedover. Var godt å få en rolig tur på kart igjen, uten for mye stress. Har jo blitt altfor lenge siden sist o-tekniske økt (pga snøen).

Overnattingen denne helga ble helt suveren på Rønbjerg feriesenter. Flotte hytter, og bra mat. I tillegg var det ett stort badeland, med svømmehall. Det betød jo at det ble en andreøkt i svømmehallen på fredag. Var godt å få noen meter igjen i bassenget.

På lørdag skulle vi løpe langdistanse i Svinkløv. Det var ett to-delt terreng med strandterreng i den ene delen, og ganske grønt og krypfuru i den andre. Dermed ble mye av poenget å kunne styre farta, slik at man kunne holde en høy fart, men med god kontroll inn i postene. Det gikk ganske bra for min del på lørdag. Fikk en god start og kom godt inn på kartet. Gjør noen dårlige strekk, men minimalt med rene postbom. På slutten blir jeg ganske sliten, men holder trykket ganske bra helt inn til mål uten å gjøre noen tøysebom pga sløvhet på slutten.

Innspurten under lørdagens løp (Foto: Vidar Benjaminsen - opn.no)
Endte opp på en god 2.plass bak Rene Rokkjær, som gjør ett godt løp. Jeg tror nok jeg kan dra av 5 minutter på tiden min hvis jeg hadde gjort ett prikkfritt løp teknisk, men det er ikke å forvente nå så tidlig på sesongen. Samtidig så blir det en viktig tid nå fremover, hvor jeg må jobbe hardt med alt rundt o-teknikken. Lett å bli litt "sløv" av å løpe i Danmark da det er en enklere o-teknikk som kreves. Blir gøy å komme igang igjen i sørlandsskogen:)

På søndag må jeg bare innrømme at jeg ikke var på nett i det hele tatt. For det første så hadde jeg tydeligvis nok med å varme opp på forhånd, for jeg rakk rett og slett ikke starten. Dette selv om jeg var på samlingsplass i god tid. Det var skikklelig skikkelig sløvt og utrolig unødvendig. Normalt så trenger jeg noen minutter på å få fokus på start og sjekke det jeg trenger rundt startpost osv. Det ble det rett og slett ikke tid til nå, og jeg ble sendt rett ut i ett diffust vanskelig sanddyneområdet. Det ble noen minutter bom uti der for å si det sånn.

Bestemte meg derfor for å skru av tempo og løpe kontrollert. Tok resten av løypa som en god o-teknisk trening istede. Det ble en ok flytfart, men man blir altfor passiv inn i grøntområder når man ikke er offensiv, så da gjorde jeg noen fine piruetter:) Brukte også dagen på å hjelpe noen rekrutter med å vise dem hvor de var på kartet - det føles bra:) Så var det ikke en forgjeves tur i skogen liksom..

Ble raskt tilbake til badeland denne dagen for å si det sånn. Tar med meg mye bra fra denne helgen, og er veldig glad for at jeg bestemte meg for å reise hit. Veldig bra å være med resten av klubben på tur også, og ikke bare elite-gruppa. Blir en litt annen stemning, og jeg er glad for å kunne oppleve den delen av klubben også. Løpsteknisk og fysisk er det mer å hente på, men jeg har også noen flere uker på å få opp dampen. Utgangspunktet er jo ikke der det var ifjor..

Resultater fra H21E Nord-Jysk 2-dagers:
Lørdag - Søndag

PS! Skal bli flinkere til å legge med kart med løyper senere..:)

1 kommentar:

  1. Du imponerer stadig Chris! Blir spennende å følge deg utover våren...

    SvarSlett