søndag 27. mars 2011

Baneheialøpet 2011

Skautrimmen er Kristiansandfolkets mulighet til å komme seg ut i skogen og oppleve orientering akkurat når det måtte passe dem. Her er postene satt ut i nærområdet, så folk har lett tilgang til området,og postene står ute fra 27 mars til 1 oktober. Det vil si at man kan ta postene eller noen av postene akkurat når det måtte passe enn selv.

Som ett slags kickoff til dette arrangeres hvert år Baneheialøpet for de aktive løperne i området. Gamle som unge, kvinner og menn og jenter og gutter.. Her gjelder det å ta alle postene i den rekkefølgen man selv, og førstemann til mål vinner. Stemplingen foregår på gamlemetoden, nemlig med klippetang.

I dag er det ganske surt her i byen, så det ble en ganske kald affære etter en flott uke med over 10 grader nesten hele uka. Snøen smelter som bare det, så nå ligger det bare igjen littegrann i dalstroka innafor og sånn:)

Jeg varmet opp ved å løpe bort til start. Følte meg egentlig ganske trøtt og ikke helt superklar for en høyøkt. Men, jeg hadde jo sagt at jeg skulle stille så da måtte jeg bare få ræva i gir..

Startskuddet gikk klokka 12, og litt komisk må det se ut når alle mann står og vurderer veivalget før man setter i vei. Jeg var fryktelig sein med å bestemme meg for rute, men jeg tror jeg valgte en god løype når jeg først hadde valgt. Trøttheten slo til allerede på min 1 post(4.post på kartet) hvor jeg rett og slett ikke så posten. Så bommet jeg i tur og orden på 6, 8, 10 og spesielt 11 post. På den posten grassa jeg rundt på måfå i ett desperat håp om å se posten istede for å lese på kartet at jeg var på feil side av grøntfeltet:)
Baneheialøpet 2011 CWB: Mine veivalg og bommer. (klikk for å forstørre)
På 14 posten så jeg det jeg antok var de første løperne på motsatt rute av meg (altså de som løp motsatt vei el), og antok da at jeg ikke lå så dårlig ann som jeg trodde.. Satt derfor inn ett nytt gir (føltes sånn ihvertfall), og dermed så kom det en ny bom på 16.posten.. Skikkelig klønete, og igjen leste jeg ikke kartet godt nok. Kom meg på nytt inn i gamet de to neste postene før jeg egentlig ikke aner hva som skjer på 19.posten. Skikkelig hodeløs virring. Kan vel konkludere med at det kan lønne seg å lese kartet:)

Som om ikke det var nok så brukte jeg også litt ekstra tid på de to siste postene også. Jeg så de nemlig ikke før jeg stod helt oppi de, så da toppa lissom frustrasjonen seg litt. Dermed var det bare å løpe tilbake til utgangspunktet som stod igjen. Heldigvis for min del så var det en del bomming ute og gikk blant de andre løperne i dag også, så da var det ingen andre som klarte å snike seg foran meg. Det var gøy! Årets første i boks med andre ord..hehe:)

Resultater kommer her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar