lørdag 5. februar 2011

Helterennet - en genial opptur

Overskriften kunne også hett: Helterennet - 2,5 time med blodsmak, men ikke i dag. Må prøve å fokusere på de positive elementene med sånne nyskapninger, og det var ett meget profesjonelt og kompakt skirenn som ble arrangert i dag. Plassen var Rauland - Telemarks fjellperle. Også kjent som miniGrenland etter alle hyttene med Grenlandsfolk som har kommet de siste 10 årene.
Helterennet er skirennet i trippelen Telemarkhelten, og består av ett skirenn, ett sykkelritt og ett løp. Akkurat som f.eks Birken. Rennet er 42 km med klassisk stil og foregår tildels oppe på høyfjellet. Litt risiko for vind finnes det jo selvfølgelig, men i dag var alt bare perfekt. I 5-6 minusgrader, sol og nypreppa spor blir nemlig alt bare gøy. Selv om man åpner litt for hardt og har blodsmak i munnen allerede etter 5 minutter.

Reiste oppover på familiehytta på torsdag kveld. Kullis og Jostein kom oppover på fredag så vi var skikkelig klare da skia var ferdig preppa. Med nesten 1200 deltagere så er dette faktisk det største idrettsarrangementet som er arrangert i Rauland gjennom tidene.
Ferdig med testing av skia - gutta er klare til start!
Klokka 10 over 10 gikk startskuddet for pulje 2 som jeg starta i. Dvs aldersklassene 26-30 og 31-35. Ingen seeding her altså. Det var litt dumt, for da fikk jeg heller ikke starte med noen av IronCowboys-gutta som stilte mannssterke.

Starten av løypa er tøff og det går ganske slakt oppover de første 15 km. Jeg åpna litt for hardt så måtte roe meg litt etterhvert og ble gående rett bak en gruppe på 5 stk som kanskje hadde mellom 40 sek og 1 min. Følte meg ganske sliten i armene når vi var på toppen av løypa etter 20 km. Hadde litt glatte ski, så ble mye gåing på armene. Nedover de siste 15 km gikk ganske bra. Etter en cola rett ved hytta (ca 13 km igjen til mål) fikk jeg litt nye krefter og kunne stake på ganske bra.
Her er bare å studere staketeknikken..:) (Foto: Telemarkhelten.no)
Med 5 km igjen så jeg også en kjent drakt foran meg i sporet. Var Olav Johannes Hovland som hadde gått veldig bra i bakkene i starten. Satte meg som mål å prøve å ta igjen han de siste km. Med 1 km igjen fikk jeg kontakt og måtte bare prøve å opprettholde tempoet. Gikk i mål på 2.25 t, og var rundt nr 10 fra pulja mi. Var egentlig ganske godt fornøyd med det. Kunne hatt litt bedre feste, og kunne definitivt kutta noen minutter på å trene litt mer høyøkter på ski også:) Redder meg nok på kondisen..hehe.. Ble nr 23 totalt, og nr 6 i klassen - nice:-)

Kullis og Jostein kom i mål like etter, smørblide. Kullis mente han hadde en litt dårlig dag, mens Jostein som vanlig bare er kjempehappy. Bra jobba begge to.
Jon var veldig veldig nervøs før start - ville 45 minutter være nok?
Hadde også ett veddemål med IronJon på Helterennet. Jeg måtte slå han med 45 minutter, om ikke så ville han vinne tilbake Gausta Cognacen jeg vant av han på fjorårets Norseman. Det ble veldig veldig tight, og Jon kom imål på tida 3.08, noe som betydde at han var 43 minutter bak - hårfint altså:) Grattis Jon - du fortjener den!

Helterennet og Telemarkstrippelen må jeg bare få anbefalle på det sterkeste. Kjempeflott skiløype i dag, og morro trasse. Dette kommer nok bare til å vokse med årene. Hiv dere med neste år:)

Resultater
Telemarkhelten

3 kommentarer:

  1. For ett fantastisk skirenn!
    Herlig plass, perfekte løyper og trase!
    Masse blide og hyggelige mennesker! ;)
    Jostein Gundersen

    SvarSlett
  2. Flott skrevet, og godt jobba!
    Hilsen Christian Sønstebø

    SvarSlett
  3. Takk Christian.. Håper dere får mange fler deltagere neste år allerede for det tror jeg dere har god kapasitet til..:) Stå på!

    SvarSlett