onsdag 9. februar 2011

Treningsstatus januar

Tenkte å oppdatere statusen for treningsdagboka etter januar måned sammen med dere. Januar pleier for meg å være en av de beste månedene treningsmessig. Av erfaring pleier alt bare å gå nedover etter januar, men jeg får se om ikke vi kan prøve å holde litt lenger nå i år. Det er ikke så mye som skal til, må bare være fokusert, og selvfølgelig ikke miste motivasjonen. For å holde motivasjonen så gjelder det å ha noen små ting på planen som kan trigge, f.eks ett skirenn, eller en test eller lignende.

I januar er det alltid fokus på mengde, og på rolig trening. Det føler jeg også at jeg klarer i år. Skiforholdene på sørlandet var veldig gode og siden jeg HATER å sitte inne på spinningsykkel så har det vært ski og løping som har stått for mesteparten av timene. Føler også at løpingen er veldig veldig effektiv for min del. Treningsutbytte kontra treningstid blir høyere, og jeg kan være med på masse fellestreninger som kan trigge til litt ekstra innsats. I tillegg er det nok lurt å løpe litt med andre for å se litt hvor man faktisk står.

Sammenligner man tallene fra januar 2010 så går det en vei og det er fremover. Øker mengden trening, og jeg føler også, helt objektivt, at kvaliteten har vært god, og kanskje bedre enn i fjor.

Har også vært på skisamling på Hovden i løpet av januar, noe som også forklarer andelen med ski i treningsdagboka. Noe som er veldig overraskende, men også veldig gledelig er timene med svømming som er lagt ned så langt. Godt over 10 timer svømming i januar er jo faktisk like mye som hele 2010!!! Viktig å holde trykket og rutinene her også. Først og fremst for å ta noen steg på svømminga når høstsesongens triathloner står for tur, men også fordi det er god trening nå som jeg har fått inn masse drills.

Men bak alle tallene så ligger alltid det viktigste i treningsarbeidet i bakhodet nemlig hvile. Det er ikke trening man blir god av, men hvile. Det betyr at i en hektisk hverdag med mye jobbing osv, så er det viktig å lytte til kroppens signaler. Akkurat rundt dette føler jeg at jeg er blitt flinkere og flinkere med årene, men alt tar tid, og mange må nok gå den harde veien med "learning by doing"..

JANUAR 2011
Totale treningstimer: 57.35 t
Antall økter: 35 stk
Sone 1 - 71%
Sone 2 - 12%
Sone 3 - 8%
Sone 4 - 8%
Sone 5 - 1%

Langrenn: 23.40 t
Løp: 19.20 t
Svømming: 11.55 t
Sykkel: 2.05 t
Ballspill: 0.35 t


Hvorfor jeg trener som jeg gjør
Føler aldri at jeg kan uttrykke en veldig konkret definisjon av min type trening eller treningsfilosofi. Jeg er veldig merka av de tingene jeg selv har gjort opp gjennom årene og de innspillene jeg har fått gjennom trenere og utøvere. Personlig så er jeg ganske overbevist om å holde meg til mye rolig trening selv om jeg ikke trener 100 t i måneden. Dette selvfølgelig pga jobb osv. Intervaller/høyøkter er ett viktig innslag i treningen, og noe jeg ikke lar det gå en uke uten. Dog prøver jeg å være flink til å intensitetsstyre øktene. Er det hardøkt, så er det hardøkt. Da kan jeg godt løpe hardere enn mange andre, mens på de rolige øktene så skal det gå rolig.
Målsettning 1 i 2011 er å joine disse gutta i seiersjubelen etter 10mila.
Sykling på vinteren har jeg fått opp i halsen, så de gangene jeg klarer å sette meg på en spinningsykkel er jeg stolt:) Bedre å gå på ski eller løpe da. Syklingen får komme litt etter litt når vi nærmer oss sesongen. Er ikke viktig å kunne sykle fort før til sommeren uansett. Her er det nok ikke så lurt å kopiere min metode da jeg tror at jeg klarer å snu muskulaturen over til sykkel i løpet av ganske kort tid. Jeg har også en sykkelteknikk/stil som gjør at jeg bruker kondisjonen som den viktigste faktoren, og ikke styrke. Orientering har det ikke blitt så fryktelig mye av ennå, men det får forholdene ta på seg skylden for. Det blir nok uansett nok av dette i mnd fremover om at går etter planen.
Målsettning 2 i 2011 er å stå på Gaustatoppen (Norseman) med en topp 5 plassering.
Se forøvrig sesongplanen i margen til høyre..

7 kommentarer:

  1. otroligt morro att följa med.
    Flott trening!

    Snakkes

    SvarSlett
  2. Ganske enkelt imponerende og inspirerer en gammel stakkar.

    SvarSlett
  3. Kult om jeg kan inspirere til litt trening/konkurranse. Hadde vært knall med en fellestrening snart HJ! Får vi det til? Gleder meg til treningssamling Isak:)

    SvarSlett
  4. Du er god. Selv hadde jeg 38,5 timer i januar. Noe som er en klar forbedring fra fjoråret, og sett i sammenheng med familieforøkelsen den 3/1 ikke så galt. Mest sykling, litt løping. Skiene ligger trygt i garasjen...

    JR

    SvarSlett
  5. Veldig bra Christian.
    Du er sprek !!!
    Jeg er glad jeg kljenner deg og er i samme klubb

    Torres

    SvarSlett
  6. Jeg er sykt glad for at vi er på samme lag BT:) Og jeg har sett oppdateringene dine med trening på facebook Jan Rikard så jeg vet at du blir skummel om du holder deg frisk:)

    SvarSlett
  7. Har vært lite syk så lang i oppkjøringen, så det lover bedre enn på lenge, men med unger i bhg og slikt er risken for å bli syk alltid til stede. Må vel kanskje begynne å ta noe omega3 og andre artige piller...

    SvarSlett