torsdag 1. september 2011

Skau Sku - litt på etterskudd

Har hatt litt mye som har skjedd i det siste, så dette innlegget skulle vært publisert etter forrige torsdags løp, men kommer herved litt seint, men godt :-D

Skau-Skau er ett tradisjonsrikt 10,3 km terrengløp her i Kristiansand som går fra Saga til Grønn slette. Normalt har dette løpet gått midt i vårsesongen når orienteringa har vært som mest hektisk, så jeg har aldri tatt meg anledning til å være med. I år derimot var løpet flyttet til etter sommerferien og jeg hadde lyst til å få vært med her en gang også. Derfor var det bare å trappe opp på startstreken etter en lang dag på jobb.

Etter å ha løp sprint orientering tirsdag og syklet K-ritt på onsdag var det ikke så mye fart i beina i begynnelsen av oppvarminga før Skau Skau heller. Men jeg vet at grunnformen er bra, så da ble det som det ofte handler om, nemlig å varme godt opp. Fikk også løpt igjennom de 2 første km, og resten av løypa har jeg vært igjennom opptil flere ganger før på diverse treningsturer. Spesielt ett parti rundt 4-6 km kommer man inn i en skikkelig steinete dal, med enten klissvåt myr, eller kampesteiner. Det passer meg godt med andre ord :)

Så at ikke noen av de aller beste KIF'erne eller KOK'erne var med i dag, så taktikken ble å ta det som det kom. Åpnet i rygg på de ivrigste opp den første bakken, og la inn en tempoøkning akkurat over bakketoppen for å se hvem som vill være med og ikke.

Fikk med meg en KIF'er, men på en litt smal kupert sti langs ett lite tjern rett etter 1 km skiltet var jeg alene. Løp ganske hardt, men med ganske god kontroll. Ble liggende en 10 sek foran helt til den nevnte dalen begynner etter rundt 4 km. Derfra og hjem så jeg ingen bak meg. Prøvde å løpe hardt, og å ta det som en god gjennomkjøring før Birkenløpet om noen uker.

På slutten løper man på flotte store grusveier som gjør at snittfarta går opp. Presset på mot slutten for å komme under 42 minutter, og klarte det med ca 1/2 minutts margin. Var med det hele 2,5 minutt før nestemann. Som vanlig supermorro å løpe terrengkarusellen, hvor det alltid er blide og oppmuntrende arrangører..:)

Føler at jeg med Sommerskogløpet i mai og Skau Skau nå, har bevist for meg selv at jeg er i god fysisk løpeform i år. Håper å kunne bevise det også på Lillehammer, og ikke minst at jeg kan få det gøy i New York i November.

Resultater

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar