lørdag 10. september 2011

Fin opptur på NM mellomdistanse

I går var det klart for kvalifisering til årets Norgesmesterskap i mellomdistanseorientering. Årets Norgesmesterskap blir arrangert i Gjerdrum kommune, ikke så veldig langt unna de Oslo-områdene jeg trente en del i som student og o-løper for noen år siden. Mine forberedelser har vel vært litt så som så.. Har løpt de 3 KSO-løpene som har vært med varierende hell, så stiller definitivt ikke godt nok forberedt til å håpe på noen topp 10 plassering, men fysisk håper jeg at det skal gå bra.

Gårsdagens kvalifiseringsløp var ganske trøblete for min del. Med 22-23 min vinnertid er det ikke mye bom man skal gjøre før man må se finalen fra sidelinjen.

Jeg startet mitt kvalikkløp med å gjøre en grov bom på 1.post. Roter rundt for langt oppe i lia i ca 1,5 før jeg finner flagget. Taper ytterligere 30 sek til 2 post. Heldigvis kommer jeg inn i en god flyt midtveis og spikrer de neste postene. Taper ett nytt minutt på en vansklig post midt i ett grøntområdet, og løper for livet på slutten. Setter beste strekktid på de 3 siste strekkene, og kaster meg over streken til en 8 plass. De 12 beste går videre til finalen.

Fysisk fryktelig fryktleig tungt, og egentlig litt skuffende. Teknisk ustabilt, og definitivt ikke noe godt gjennomført løp.

Målet i finalen blir derfor å satse alt i finalen. Go hard or go home..

Starter som nummer 25 av 60 løpere i finalen, og må gjøre mitt eget løp. Føler meg lettere på oppvarmingen enn dagen før og får en positiv feeling. Merker også at jeg er konsentrert når jeg står i startbåsen - nå gjelder det bare å kline til..

Den første halvdelen går veldig bra både fysisk og teknisk og jeg bommer ikke mer enn totalt 5 sekunder, og nøler litt inn i en post som gjør at jeg kanskje taper 5 sek til. Løper faktisk så godt at jeg på postene 6-8 leder hele konkurransen foran de etablerte VM-stjernene.. MORRO :)

Ved passering av arena halvveis er jeg nummer 4, bare 10 sekunder bak. Jeg er faktisk med i medaljekampen for første gang siden NM sprint i 2005.. :)

Siste halvdel går også ganske bra teknisk, og gjør ingen rene postbommer. Løper dog veldig dårlig på 3 strekk som gjør at jeg taper ca 1,5 min totalt. Dermed faller jeg ned en del plasseringer på sisterunden, men ender allikevel på en finfin 16.plass, beste KOK'er, litt over 2 minutter bak vinneren Lars Skjeset fra Frol IL. Med 30 sekunder bedre tid hadde jeg havnet på 9.plass, noe som hadde vært over all forventning mtp mine forberedelser.

Nå gjelder det å forberede seg foran stafetten i morgen. Løper 1 etappe, og satser på å ha nok saft i beina igjen til at det går så det suser.. :) Regner med at Jostein Moe og Mats Dahlen på etappene etter forventer ett godt utganspunkt :)

Resultater

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar