fredag 1. april 2011

Fly on the wings of ...

Denne uken fikk jeg en gledelig overraskelse i posten. Som vanlig når det kommer hentelapp så er man ganske kjapp på postkontoret for å hente forundringspakken.. Denne gangen var jeg dog litt klar over hva som ventet, men allikevel. Tipper de fleste vet hvordan den følelsen er..

Opp gjennom min tid som idrettsmann har jeg vært borti mange forskjellige sko, og mange forskjellige merker. At jeg er en storkjenner av løpesko vil jeg allikevel ikke påta meg. Jeg har nok bein som passer til ganske mange forskjellige sko, men allikevel så har jeg mine favoritter, og som jeg gjerne deler med dere.

Foruten de 3 sesongene med fullt fokus på jernhesten, så har det gått med noen par løpesko hvert år. Både løpesko til hverdag, mengdetreningssko og intervall/konkurransesko.

De 4-5 siste årene har jeg stort sett holdt meg til ett merke med alle disse skoene. Ihvertfall når det gjelder til trening. Jeg føler jeg har funnet min fot's beste venn. Har du gjort det, eller betyr ikke skoene noe for deg?
Saucony Grid Type A4
Å ha rett sko er veldig viktig for beina. Det er skrevet mangt og mye om akkurat dette, så jeg kan linke videre til denne siden som du kan lese mer på om hvorfor det er viktig.

Som sagt, denne uken fikk jeg altså mine 2 par med konkurransesko for triathlon-delen av sesongen min. Fra juni og utover sommeren/høsten.. :) Som o-løper er det egne sko som gjelder, mens de skoene jeg tar opp her er til asfalt/grusvei, og vil bli perfekte både til Norseman, Barcelona OG New York.

Hos meg så er det altså Saucony sine sko det går i. De er komfortable og passer min fot veldig godt. Samtidig så er de lette modellene gode og luftige, så man ikke føler at føttene brenner opp på varme dager.. Mengdetreningsmodellene som jeg har prøvd er også veldig solide, samtidig som de støtter foten. Jeg brukte blant annet Saucony sin litt tyngre mengdetreningssko Ride 2 når jeg løp Oslo Marathon i høst. Det var fordi jeg ikke hadde løpt noen økter på asfalt i oppkjøringa, og mente at denne modellen ville hjelpe meg litt lenger før beina "døde". De gjorde jobben de for å si det sånn..:)

Grid Type A4 er min nye topp topp konkurransesko. Jeg er ikke helt sikker på om jeg kommer til å bruke den på marathon eller distanser opp mot marathon da disse er på grensen til å være for lette. 182 gram - det merkes ikke for å si det sånn. Når man løper litt lengre distanser så kan man også ha behov for litt demping og da kan det bli litt farlig å gå for denne modellen. Men på alle småløp innimellom, og diverse konkurranser opp til 15 km vil disse uten tvil bli vinneren:)

ProGrid Mirage derimot er nok de skoene jeg kommer til å bruke på de lengre konkurransene. Disse er nye for meg, så jeg er veldig spent på hvordan de er. Førsteinntrykket er at den sitter veldig fint på foten og kjennes behagelig ut. Så får bare hive de på seg så kjapt det går for å få testa de ut. Med sine 250 gram er de absolutt ikke tunge, men det er nok først etter 15 km man merker behovet for denne typen sko kontra f.eks Type A4.
Saucony ProGrid Mirage
Saucony sine sko kan kjøpes på følgende spesialister:
Løplabbet - www.loplabbet.no
Oslo Sportslager - www.oslosportslager.no
Samt i mange andre butikker rundt om i landet..

Les også mer om Saucony her

Hvilke sko bruker du, og hvorfor trives du så med disse?

2 kommentarer:

  1. Har blitt sykt fan av ekstrem lettvekt i det siste. Nærmere bestemt Nike modeller etter at Hansi gav meg et par til bursdagen min. Har akkurat kjøpt meg følgende med tanke på å prøve de i o-løypa da jeg generelt ikke er noe glad i o-sko; http://www.eastbay.com/product/model:143996/sku:07062800/nike-zoom-victory-xc-mens/total-orange/volt/&SID=5504&inceptor=1&cm_mmc=SEO-_-Feeds-_-Froogle-_-null

    Veier latterlige 90(!) gram

    SvarSlett
  2. Hehe.. Kult da:) Har du fått de?

    SvarSlett