søndag 17. april 2011

Vanskelig på natta

Jeg elsker å utfordre meg selv. Om det er på konkurranser eller bare på trening, så er det å gjøre ting man ikke kan alltid det lureste. Men utrolig morsomt når man mestrer det. Å gjøre ting man för har kunnet, og som man kan delvis fortsatt, så er det en like god følelse når man mestrer det.

Å løpe orientering på natta blir nesten som å løpe maraton i blinde. Man tar vekk en trygghetsfølelse, bare for at utfordringene skal bli større. Jeg har alltid syntes det har vært gøy å konkurrere på nattorientering. Trening derimot er ofte skumlere, fordi det er enklere å bli satt ut av fokus når hører en lyd inne i skogen. På konkurranser derimot er man i sin egen lille tunellverden, hvor de eneste tankene er på hvordan man skal komme seg fra A til B på den kjappeste måten.

På fredag løp jeg norgescup i orientering i Larvik. Det foregikk midt på natta, og skulle egentlig vært norgesmesterskap. På grunn av all snøen som har tatt sesongstarten måtte arrangementet utsettes i siste liten, og NM-statusen forsvant. Det skulle allikevel vise seg å være et løp og en løype NM-statusen verdig.

Noen ganger synes jeg nattorientering er lett. Men det er sjelden asså. Definitivt for sjeldent:) De aller fleste gangene jeg løper denne formen for orientering er natt ganske vanskelig. På fredag var det bare utrolig vanskelig. Teknisk fikk vi ekstreme utfordringer og fysisk var det også tungt. Heldigvis klarte jeg å unngå å miste hodet denne gangen. Kjedelig metodikk var det som skulle til. Og jeg klarte å fokusere på å ta en post av gangen. Sakte, men sikkert jobbe meg igjennom løypa. Post etter post. Selvfølgelig klarer jeg ikke å gjøre det uten å bomme litt, men jeg var nok ikke av de som bommet mest:)

Startet cirka midt i startfeltet på 110 løpere, og kom i mål etter nesten 60 minutter med skikkelig orientering til en solid 13.plass. Så høyt oppe på listene tror jeg det er lenge siden jeg var i seniorklassen. Var også ett godt løp mtp at det var 10mila testløp for KOK, noe som gjør at jeg har bedra sjansene til å komme med på KOK's 1 lag i år. Det gikk jo ikke i fjor.. Krysser fingrene i år..

H21-löypa på Craftcup i Larvik 2011.
Etter fredagens nattløp har jeg også deltatt på NC orientering i Sandefjord på lørdag. Her gikk det meget bra i starten, før kreftene tok slutt og hodet kortslutta. Endte på 22 plass og noen fine NC-poeng. Rett etter det løpet kjørte vi videre til Stockholm hvor jeg nå befinner meg. Her er vi på treningssamling med Kristiansand OK. Dagens økt var ett o-løp som gikk ganske bra. Klubbkompis Isak toppa med ett kanonløp og jeg kunne løpe inn til en meget bra 2.plass. Morro å få bekreftet at formen ikke er så veldig dårlig selv etter 10 dager på antibiotika.
The double på Albykampen..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar